bez tego składnika możesz zachorować na depresję

Bez tego składnika możesz zachorować na depresję

Na pewno zgodzisz się ze mną, że dieta może wpływać na nasz nastrój. Pomijając już jedzenie czekolady czy lodów, gdy nam smutno lub gdy jesteśmy zestresowani. To są przypadki jedzenia emocjonalnego, o którym przeczytasz tutaj. Pomijając również funkcje społeczne jedzenia (jest nam lepiej, bo zjadamy posiłek w dobrym towarzystwie). Okazuje się, że są pewne składniki, które mają związek z rozwojem zaburzeń  nastroju.  Dzisiaj przeczytasz o jednym, który jest kluczowy. Bez tego składnika możesz zachorować na depresję.

„Jedzenie może mieć natychmiastowy i długotrwały wpływ na zdrowie psychiczne i zachowanie człowieka z powodu sposobu oddziaływania na strukturę i funkcje mózgu”
– czytamy w raporcie „Zmień dietę, zmień umysł”, opublikowanym przez brytyjską organizację Sustain

Bez tego składnika możesz zachorować na depresję

Kwas foliowy jest niezbędny przede wszystkim osobom w wieku reprodukcyjnym (a zwłaszcza kobietom), jego niedobór może mieć bardzo poważne konsekwencje jeśli chodzi o wady cewy nerwowej płodu. Ale to nie wszystko! Niedobór gra rolę w powstawaniu zaburzeń lękowych, nadpobudliwości, występowaniu agresji, a prócz tego… w depresji.

Skąd takie wnioski? Badano poziom folianów u osób z depresją i osób z chorobą afektywną dwubiegunową w epizodzie depresji i stwierdzono, że mają istotnie zmiejszony poziom we krwi!

Okazuje się ponadto, że u osób z objawami depresji i zaburzeniami funkcji poznawczych występuje mniejsze stężenie kwasu foliowego we krwi. Aż 40 % osób chorujących na depresję ma niedobór tej witaminy, a niektórzy badacze twierdzą, że liczby te są większe i sięgają nawet 50-55% badanych. Co więcej? Im niedobór był poważniejszy tym cięższy był przebieg depresji i trudniejsze leczenie.

Niedobór kwasu foliowego

Niedobór kwasu foliowego, ale również innych witamin z grupy B (m.in. B12) zaburza przebieg szlaków metabolicznych neuroprzekaźników serotoniny czy dopaminy. One właśnie mają kluczowe znaczenie dla naszego nastroju. Dlatego tak ważne jest, aby w miarę możliwości wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste, a nie oczyszczone (białe pieczywo, biały makaron). Oczyszczone produkty są również oczyszczone z witamin.

Oprócz nich, duże znaczenie mają kwasy omega-3, bo tworzą osłonki mielinowe neuronów. Zaburzona podaż tych związków może prowadzić do zwiększonego ryzyka rozwoju depresji, zaburzeń lękowych oraz stanów agresji lub powodować różne powikłania, np. naczyniowe.

Gdzie znajdziemy  foliany?

  • zielone warzywa (np.: w sałacie, szpinaku, kapuście włoskiej, brukselce, brokułach),
  • rośliny strączkowe (np. groch, fasola)
  • pełne ziarna zbóż
  • wątroba
  • drożdże

Podaż musi być duża, bo są to związki nietrwałe, łatwo ulegają utlenieniu do mniej przyswajalnych pochodnych. Już zwykłe gotowanie powoduje ich utratę. Do tego promienie słoneczne oraz kwasowość środowiska. Wysoka temperatura podczas przygotowywania posiłków może zniszczyć aż 50-90% zawartości tych związków w produktach spożywczych! Z tego względu najlepiej spożywać je w wersji surowej (owoce i warzywa),a przechowywać produkty w miejscach chłodnych i ciemnych.

Jeśli wciąż nie jesteś przekonany zauważ, że w krajach o niewielkiej konsumpcji ryb, warzyw i produktów z pełnego ziarna gdzie najwięcej spożywa się żywności wysoko przetworzonej, bogatej w duże ilości metioniny i tłuszczów nasyconych, obserwuje się więcej przypadków depresji (od 10 do 30% w populacjach Europy czy USA).

Jeśli przyjrzmy się z kolei krajom, w których spożywa się dużo ryb, owoców morza bogatych w nienasycone kwasy omega-3 oraz zielonych warzyw i owoców (Japonia, Tajlandia, Hong Kong, Tajwanie) Tam, zapadalność na depresję wynosi tylko około 5%.

Przypadek?


  • H. Karakuła, A. Opolska, A. Kowal, M. Domański, A. Płotka, J. Perzyński, Czy dieta ma wpływ na nasz nastrój? Znaczenie kwasu foliowego i homocysteiny?