od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka

Od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka? Pomysły na pierwsze posiłki.

Czas rozszerzania diety bobasa to dla wielu rodziców stresujący moment. To coś zupełnie zrozumiałego! Nowa sytuacja, nowe wyzwania. Nie chcemy też popełnić zbyt wielu błędów.

Od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka?

Nie ma jednego idealnego rozwiązania! Wybieramy produkt z dozwolonej listy, kierując się tym, co mamy w domu i sezonowością. Dbamy o odpowiednią formę i bezpieczny sposób podania. Bardzo dużo na ten temat mówię na pierwszej części warsztatów z rozszerzania diety. Są dostępne online, tutaj.

W Polsce przyjęło się, że należy zacząć od warzyw. Nie jest to jednak poparte żadnymi zaleceniami żywieniowymi. Możemy zacząć od podania warzywa, owoca, makaronu czy nawet jajka. Po prostu obserwujemy dziecko i jego reakcję.

Ja jako pierwszy „posiłek” podałam Milenie gotowanego ziemniaka i kalafiora, czyli faktycznie warzywo, ale już następnego dnia pojawiły się płatki owsiane razem z bananem, później batat i pomidor. A tak naprawdę, to zaczęłyśmy od śliwki, bo Milena się do niej dorwała sama.

Proponuję Ci przez kilka pierwszych dni podawać pojedyncze produkty, a nie „dania” np:

  • makaron z ciecierzycy i pomidor pokrojony w ćwiartki
  • ugotowany ziemniak pokrojony w łódeczki i różyczka kalafiora
  • ugotowana marchewka, pokrojona w słupki i starte jabłko
  • domowy hummus i makaron penne
  • ugotowany batat w formie puree i pokrojona w słupki ugotowana papryka

Połóż dziecku jedzenie na talerzyk i daj możliwość spróbowania, ale także wybrania tego co zje. Być może zdecyduje się jedynie rozgnieść jedzenie, rozsmarować sobie po buzi albo wypluć – to jest ok! Pamiętaj, że chodzi nam o to, aby dziecko poznało jedzenie, a poznaje je również w taki sposób. Jeśli decydujesz się karmić łyżeczką karm responsywnie, nie „wciskaj jedzenia do buzi” i nie wycieraj łyżeczki o górną wargę. Niech ćwiczy jedzenie samodzielnie. Oprócz jedzenia na łyżeczce podaj kawałek innego do rączki -naprawdę warto, nawet jeśli nie chcesz stosować metody BLW!

od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka

Od kiedy możesz podawać kawałki?

Na początku przecież dajemy papki, potem grudki, później kawałki w papce a później kawałki, co nie?

No.. tak było kiedyś. Niektórzy dalej tak robią i to jest ich wybór, ale ja zachęcam do dawania kawałków już od samego początku rozszerzania diety!

Niesamowicie to wpływa na rozwój dziecka i pięknie się to ogląda! Tak, Twoje dziecko jest zdolne do jedzenia kawałków już wtedy, gdy jest zdolne do rozszerzenia diety 

Nie, bobas nie musi umieć siedzieć, nie musi też mieć zębów. Wystarczy, że zadbasz o bezpieczeństwo, czyli odpowiednią pozycję do karmienia i odpowiednią formę podania pokarmu. To wszystko (i wiele więcej) omawiam na warsztatach online z rozszerzania diety. Zapraszam Cię na nie serdecznie!

Co podawać do jedzenia?

Wiesz już od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka. Po kilku dniach pojedynczych pokarmów możesz spróbować zapropować coś bardziej złożonego. Mogą to być placuszki (u nas się pojawiły drugiego dnia), gofry, zupa z kilku składników, domowe pieczywo (polecam zaczynać od domowego, np. z mojego przepisu), czy jogurt z owocami i amarantusem. Zbiór przepisów od początku rozszerzania diety znajdziesz w Przepiśniku Bobasowe Smaki. Znajdziesz w nim również porady jak wprowadzać dane produkty i na co zwracać uwagę, a także jak modyfikować przepisy, żeby stworzyć wiele więcej wariantów!

Jak widzisz wcale nie musisz bazować na kaszkach i słoiczkach. Możesz je wprowadzić, możesz zacząć rozszerzanie diety niemowlaka od nich, ale nie musisz. Nie są to idealne produkty, bo niewiele uczą o jedzeniu, nie pozwalają na zabawę, poznawanie tekstur i konsystencji no i sprawiają, że dieta staje się dość monotonna. A różnorodność to podstawa. Zwłaszcza jeśli chcesz, żeby w późniejszych latach dziecko jadło np. warzywa. W tym też może pomóc Ci ta lista:

Bobasa warto włączać do rodzinnych posiłków. Jest to szczególnie ważne z wielu powodów, ale jest to przede wszystkim to ułatwienie dla Ciebie. No bo po co stać całymi dniami w kuchni? Naprawdę nie musisz tego robić. Jak sobie zorganizować gotowanie tłumaczę na warsztatach online. Z resztą te warsztaty to taka zebrana wiedza od A do Z. Zobacz jakie zagadnienia tam omawiam:

część pierwsza:

  • Po co rozszerzamy dietę, jeśli nie chodzi o najadanie się?
  • Kiedy najlepiej zacząć RD?
  • Co robić jeśli moje dziecko nie siedzi?
  • Jaką metodę wybrać – BLW czy łyżeczka?
  • Czego niemowlę nie może jeść?
  • Co podawać niemowlakowi do jedzenia podczas RD?

część druga:

  • Jak powinien wyglądać posiłek?
  • Ile posiłków podawać niemowlakowi i jaki jest na to najlepszy czas?
  • Cała prawda o produktach dla dzieci (kaszki, tubki, słoiczki)
  • Mleko krowie, roślinne i mm w diecie niemowląt
  • Woda i napoje – jak, ile i w czym podawać?
  • Jakie akcesoria są Ci potrzebne?
  • Zakrztuszenia i zadławienia – jak się ich nie bać i co robić?

część trzecia:

  • Jak komponować posiłki, żeby zapobiegać anemii?
  • Jak zapobiegać alergiom?
  • Suplementacja u niemowląt
  • Na co zwracać uwagę w sklepie?
  • Przekąski w diecie niemowląt
  • Jak nie spędzać całych dni w kuchni – zasady planowania posiłków
  • Zasady bezpiecznego dawania kawałków
  • Jak rozmawiać z babciami i radzić sobie z „dobrymi radami”

Jeśli czujesz, że to coś dla Ciebie, dołącz do dziesiątek zadowolonych mam i weź udział. Jeśli w trakcie pojawią Ci się jakieś pytania i będziesz potrzebować wsparcia, odpiszę na Twoje wiadomości.

Jestem tu po to, żeby Ci pomóc.


Źródła:

„Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci” Standardy Medyczne/Pediatria. 2021

Marco Silano, Carlo Agostoni, and Stefano Guandalini, Effect of the timing of gluten introduction on the development of celiac disease

www.espghan.org

Nazywam się Magdalena Kwarciak-Guzowska. Jestem dietetykiem i psychologiem. Ukończyłam Śląski Uniwersytet Medyczny oraz Uniwersytet Śląski w Katowicach. Na co dzień pomagam setkom mam kształtować zdrowe nawyki żywieniowe w ciąży, po ciąży i u maluszka, już od pierwszych posiłków. Dołącz do mnie na Instagramie, tam jestem codziennie.