poznaj rozwiązanie na za wysoki cholesterol

Poznaj rozwiązanie na za wysoki cholesterol!

Owsianka kiedyś kojarzyła mi się z okropną zupą w przedszkolu. Przez większość życia bym jej nawet nie tknęła. A potem odkryłam, że można do niej dodać owoce, bakalie, masło orzechowe, kakao i nadać smak na jaki mamy ochotę! Niezłe odkrycie, co? No, ale co ma owsianka do wiatraka? Poznaj rozwiązanie na za wysoki cholesterol!

Medycyna ludowa mówi o tym, że owies działa pobudzająco, przeczyszczająco i przeciwskurczowo. Co więcej, herbatkę z niego używano do leczenia uzależnienia od opium i aby ułatwić rzucenie palenia. Dzisiaj wiemy, że owies największe znaczenie ma w przypadku chorób sercowo-naczyniowych. Powinien znaleźć się w diecie wszystkich osób, które mają problem z wysokim poziomem cholesterolu!

Poznaj rozwiązanie na za wysoki cholesterol!

Już po 3 tygodniach spożywania pokarmów z owsem można zauważyć spadek poziomu cholesterolu o 23%! Najlepiej sprawdzają się otręby, a zaraz za nimi mąka owsiana. Dr James Anderson w swoich badaniach stwierdził, że dzienne spożycie około 50 g (czyli pół szklanki) otrąb owsianych, może szybko obniżyć poziom LDL (tego złego) o 20%, przy okazji podnosząc poziom HDL o 15%.

Najlepsze efekty widać u osób, które mają wysoki poziom cholesterolu. Niestety, u 15% badanych spożywanie owsa nie przyniosło efektów obniżających poziom cholesterolu we krwi. Jedzenie go, może mimo wszystko być korzystne ze względu na właściwości obniżające ciśnienie tętnicze krwi, stabilizacji poziomów insuliny i glikemii.

Wpływ na jelita

Otręby owsiane działają podobnie do pszennych, pod względem działania przeciw zaparciom. We Francji przebadano 50 osób w wieku podeszłym, które zgłaszały problem z zaparciami. Po 12 tygodniach dziennego spożywania ciasteczek owsianych zaparcia ustąpiły. Dodatkowym plusem było to, że wiele osób zrzuciło zbędne kilogramy, pozbywając się nadwagi. 

Gotowany owies wykazał się taką samą skutecznością jak surowy, jeśli chodzi o hamowanie syntezy prostaglandyn. Ma to kluczowe znaczenie w zmniejszaniu stanu zapalnego np. w kontaktowym zapaleniu skóry. 

Rola w nowotworach

Oprócz tego wszystkiego owies, tak jak i opisywany przeze mnie niedawno bakłażan, zawiera inhibitory proteazy. Są to substancje, które w przewodzie pokarmowym ograniczają działanie rakotwórczych enzymów i substancji chemicznych. Dzięki temu, spożywanie owsa zmniejsza zachorowalność na raka jelita grubego, wpływa też korzystnie przy uchyłkach jelitowych i hemoroidach. 


  • J.W. Anderson, Physiological and metaboic effects of dietary fiber
  • A.P. Degroot et al., Cholesterol-lowering effect of rolled oats

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *