słodycz o zdrowotnych właściwościach

Słodycz o zdrowotnych właściwościach

Słodycze to zazwyczaj coś, czego starmy się unikać, gdy chcemy żyć zdrowo. Czy to możliwe, że istnieje słodycz o zdrowotnych właściwościach? A może to wszystko to tylko wymysły i naciąganie faktów?

Miłość do czekolady pojawiła się na naszym świecie dawno, dawno temu. Już Majowie, a później Aztekowie opracowali obróbkę nasion kakaowca w kierunku czegoś, co zaczęło przypominać czekoladę. Był to jednak luksus przeznaczony dla elit i spożywany w formie rytualnej. Tak sobie myślę, że dziś wygląda to podobnie, z wyjątkiem faktu, że czekolada nie jest dla elit a powszechnie dostępna.

Polifenole

Czekolada, zawiera wiele polifenoli, flawonoidów, konkretnie epikatechinę. Może obniżać ciśnienie tętnicze, obniżać aktywność płytek krwi, zmniejszać insulinooporność, działać przeciwzapalnie i poprawiać funkcje śródbłonka. Najwyższe stężenie flawonoidów znajduje się oczywiście w czekoladzie ciemnej. Im więcej kakao tym więcej flawonoidów. Ich stężenie we krwi osiąga najwyższy poziom 2-3 godziny o spożyciu, a utrzymywać się może nawet do 8h!

Tlenek Azotu

Obecne w czekoladzie kakao zwiększa produkcję tlenku azotu w organizmie. Ta substancja ma kluczową rolę w chorobach sercowo-naczyniowych. Ma zdolności do do rozszerzania naczyń krwionośnych. Zapobiega również agregacji i adhezji płytek krwi, zmniejsza więc jej krzepliwość, co będzie miało działanie prewencyjne w przypadku powstawania zatorów.  Działania te potwierdzono w badaniach wśród osób, które spożywały 100g czekolady ciemnej. Te działania nie występowały w przypadku spożycia czekolady mlecznej ani białej!

Badano również jak spożycie czekolady wpływa na ciśnienie tętnicze. Okazało się, że spożywanie wieczorem 6 g ciemnej czekolady (kostka) obniża zarówno ciśnienie skurczowe (o około 3 mmHg), jak i rozkurczowe (o około 2 mmHg). Taka ilość czekolady nie wpływała na zmiany w masie ciała, poziomie lipidów i glukozy.

Jakby tego wszystkiego było mało naukowcy ze szkockiego Uniwersytetu w Aberdeen po 12 latach badań na ponad 20 tysiącach osób wykazali, że codzienne spożywanie 100 g czekolady zmniejsza ryzyko miażdżycy tętnic wieńcowych o 11%, a udaru mózgu aż o 23%!

Układ nerwowy

Spożywanie kakao może też chronić przed demencją! W badaniach wykazano zwiększony przepływ krwi w tętnicy środkowej mózgu. Oprócz tego ten słodycz o zdrowotnych właściwościach zawiera również serotoninę! O tym, więcej przeczytasz tutaj.

Słodycz o zdrowotnych właściwościach? Może to jednak mit?

Życie byłoby jednak zbyt piękne, gdyby spożywanie czekolady niosło za sobą tylko korzyści. Głównym problemem jest jej zawartość kaloryczna. Dla wszystkich osób będących na redukcji, czekolada będzie więc niewskazana, a na pewno nie w dużych ilościach. 1 g czekolady ma aż 5-6 kalorii! 

Czekolada gorzka ma jednak przewagę nad mleczną nie tylko pod względem ilosci kakao, a więc i wszystkich pozytywnych właściwości. Po jej zjedzeniu mamy mniejszą ochotę na coś słodkiego, niż po zjedzeniu czekolady mlecznej. 

Czekolada to również źródło szczawianów. Będzie więc niewskazana dla osób, które borykają się z kamicą nerkową. Zarówno gorzka jak i mleczna, choć mleczna obok szczawianów zawiera także wapń, a więc tym bardziej nie jest dobrym pomysłem w przypadku występowania kamieni nerkowych.

Czekolada może też szkodzić w przypadku choroby refluksowej przełyku czy też u osób, które miewają zgagę. 

Oprócz tego, w czekoladzie znajduje się tyramina, potencjalnie migrenotwórczy składnik. U osób z bólami głowy warto więc zwrócić uwagę na spożycie czekolady.

Jak widzicie czekolada to słodycz o zdrowotnych właściwościach, jednak mogący zaszkodzić w niektórych przypadkach. Jak we wszystkim najważniejszy jest umiar. Czekolada czekoladzie nierówna, dlatego warto zwracać uwagę na to, co kupujemy. Oprócz zawartości kakao warto spojrzeć jakiej jakości tłuszcze zawiera, czy zawiera cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy, czy zawiera konserwanty lub inne dziwne, nikomu niepotrzebne składniki.


  • Zygmunt Zdrojewicz, Karolina Grześkowiak, Marek Łukasiewicz,Wpływ spożycia czekolady na organizm człowieka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *